torsdag 15 januari 2009

Med spark på isen

Den dag som fick mig att komma på tanken att blogga om bra dagar var en januaridag för drygt en vecka sedan. Det var en sådan där ljuvlig dag då det mesta kändes perfekt, och som till och med gör sig bra på kort. Det var minst 10 minusgrader ute och solen sken.

Jag, dottern, min syster, hennes hund och min mamma åkte till vår sommarstuga. Den ligger vid en liten sjö långt ute i skogen. Ordentligt påbylsade sparkade vi oss fram över isen i solskenet. Dottern ville först åka pulka efter, men kom sen på hur kul det var att åka spark. Hon stod bakom och sparkade sig fram och hon satt på sparken och blev skjutsad.

Vi stannade till vid stugan och tog tre godisar var ur mammas godisburk. Fler får man inte ta! Det är konstigt att barn som är vana vid stora godispåsar med mycket godis kan tycka att det är så roligt att få välja tre, bara tre, godisbitar ur en burk. En del vet precis vad de vill ha, andra står länge och väljer. Hemligheten med att det är roligt är väl just att det inte är fri tillgång på godiset. Min mamma är så klok. Och med tanke på att hon har rätt många barnbarn och barnbarnsbarn så skulle det gå åt väldigt mycket godis om de fick äta fritt!

Vi gick/åkte en sväng till på isen, men sen frös dottern så hon nästan skakade. Då tog vi bilen hem till oss där vi avnjöt resterna av julens fikabröd; lussekatter, nötkakor, apelsinsnittar och pepparkakor. Det smakade bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar