torsdag 22 januari 2009

Äntligen kan hon dega!

Min dotter fick köpt Play Doh-deg förra julen, och den är numera bara smulor som inte går att göra något med. Dessutom är färgerna hopblandade så det är inte så lockande att leka med dem. Jag har en längre tid lovat min dotter att jag skulle göra egen deg åt henne, men det har inte blivit av, det är ju så fruktansvärt jobbigt att gå till apoteket och köpa alun...

Nu har det äntligen blivit av! Jag lyckades köpa alun och sno ihop en deg, det tog inte många minuter. Så är det med många saker som man skjuter upp, tycker jag. Dottern degar och degar och degar och är så lycklig, och jag känner mig som en bra mamma! På bilden har det blivit en mängd kaniner, som ni ser. Är inte "dega" ett härligt verb, förresten?

Recept på Play Doh-deg, om det är fler som vill ha bra dagar med lyckliga barn:

4 dl vetemjöl
2 dl salt
2 msk alun
5 dl kokande vatten
2 msk matolja
karamellfärg efter behag

Blanda de torra ingredienserna i en skål. Blanda de blöta i en annan skål. Häll det blöta över det torra och blanda väl! Förvara i burk med tättslutande lock eller i plastpåse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar